XIII. Kerületi Önkormányzat

Akadálymentes verzió Akadálymentes verzió ikon

https://www.budapest13.hu/2010/03/10/varhatoan-majustol-kell-fizetni-a-parkolasert-az-uj-ovezetekben/

Témák A-Z

Várhatóan májustól kell fizetni a parkolásért az új övezetekben

ARCHÍV | 2010. március 10. - Frissítve Közlekedési, parkolási hírek

Korábban úgy volt, hogy háztartásonként csak egy autóra kérhetnek és kaphatnak ingyenességre jogosító matricát a családok. Mi lett végül a döntés?

– Végül ezt nem vezettük be, a kerület képviselő-testülete úgy határozott, hogy 2010. december 31-ig bizonyosan ingyenes lesz a második autó esetén is a parkolás. Ez persze nem jelenti azt, hogy a későbbiekben biztosan fizetni kell érte, csupán azt, hogy egyelőre az idei esztendőről született meg a döntés. Fontos még tisztázni, mit jelent a második autó. Akkor jár ez a kedvezmény a kerületieknek, ha ugyanazon a lakcímen két jogosult él. Azaz nem egy személy két autója parkolhat ingyenesen, hanem ugyanarra a lakcímre állandó lakosként bejelentett két különböző családtag kérheti a megszokott feltételekkel a parkolásra jogosító matricát. Feltétel tehát, hogy az autó tulajdonosa vagy üzembentartója kerületi lakos, s a kocsi gépjárműadója rendezett.

– Mi a helyzet akkor, ha két autó esetében a tulajdonosok mások, de az üzembentartó személye azonos?

– Előfordul, hogy valamilyen okból nem az autó valódi használója van bejegyezve üzembentartóként. Ilyenkor nincs helye mérlegelésnek, a rendelet egyértelmű: egy személy csak egy olyan autóra veheti igénybe az ingyenességet, amelynek ő az üzembentartója. Más a helyzet akkor, ha az illető két járműnek tulajdonosa, de a két esetben más személy szerepel üzembentartóként vagy az egyik esetben maga a tulajdonos az. Ilyenkor mindkét autóra kérheti a matricát a két üzembentartó.

-Sokan kérdezik, mit kell magával vinnie az embernek akkor, amikor a BÖP Kft. Hegedűs Gyula utcai ügyfélszolgálatára indul, hogy beadja az igénylést?

– Feltétlenül szükség van a forgalmi engedélyre, s fel kell mutatni annak a csekknek a feladóvevényét, amellyel igazolja a kérelmező, hogy befizette a matrica kiállítási díját, azaz kétezer forintot. Természetesen be kell adni a kitöltött és aláírt igénylőlapot. Mindezt – ahogy más kerületi zónák esetében is – a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft-nél kell intézniük a lakosoknak.

– Néhány jelzés érkezett arról, hogy noha beszerezte a matricát az autótulajdonos, ám elfelejtette kiragasztani azt. Ezért megbüntették. Ki kell fizetnie a büntetést?

– Nincs mit tenni, hiszen nem elég teljesítenie a feltételeket a tulajdonosnak vagy az üzembentartónak, hanem igazolnia is kell azt. Az pedig a matricával történik. Ezért nem elegendő az, ha valaki befizeti a gépjárműadót, az ingyenességet igazoló szelvényt be kell szereznie és fel is kell ragasztania a szélvédőre. Ha ezt elmulasztja valaki, a parkolóőr kénytelen megbüntetni. S ha már ez megtörtént, legjobb, ha azonnal kiragasztja az autós az elfeledett matricát, nehogy még egyszer pórul járjon.

– Mi a helyzet a tartózkodás címmel?

– A fővárosi rendelet egyértelmű: állandó lakcím szükséges a kedvezményhez, s aki ezt igazolni tudja, annak a nevén kell lennie az autónak tulajdonosként vagy legalább üzembentartóként.

-Hamarosan fizető lesz a parkolás a Dráva utca-Váci út-Rákospatak-Duna által határolt területen. Itt két zónát alakítanak ki: egyet a Dráva utca-Váci út-Róbert Károly körút-Népfürdő utca, egyet pedig a Róbert Károly körút-Váci út-Rákos patak-Népfürdő utca körzetében. Miért?

– Azt tapasztaltuk, hogy rendkívüli mértékben megszaporodott a forgalom – és azzal együtt a parkolni vágyók száma – az Árpád híd körzetében. Teljesen újjászületik ez a környék, lakóházak, irodaházak sora épült, intézmények is ide költöztek. S ez a folyamat folytatódik, a Váci út és a Róbert Károly körút találkozása változóban van, sokkal intenzívebb terület lesz a jövőben. A metró körüli részt pedig sokan arra használják, hogy átszállva a tömegközlekedésre egész napra itt állítsák le kocsijukat. Az ettől délre eső, a Dráva utcáig terjedő részen szintúgy sok lakóépületet adtak át az elmúlt években, s egyre többen használják ezeket az utcákat. De enélkül is indokolt lenne a parkolási rend átgondolása, mivel a ’70-es években tervezett, majd az azt követő egy-másfél évtizedben megépült lakótelepek esetében eredendően sem alakítottak ki elég parkolóhelyet. Ám a másik oldalon, a József Attila Színház környékén sem könnyű gépkocsival megállni. Rendre érkeznek hozzám olyan kérések, hogy oldjuk meg a helyzetet itt, a Dunyov utcai lakótelepről például rendszeresen kapok levelet, mivel az itt lakók tarthatatlannak érzik a helyzetet. Az itt élők ma már sokkal több autóval rendelkeznek, mint korábban, sok új ház épült, az ide látogatók szintúgy gyakran érkeznek járművel, ráadásul a színháznak sincs saját parkolója – nem csoda, hogy rendszeresen kérik a környékbeliek, vonjuk be ezt a körzetet is a fizetős zónák sorába. Erre most nem kerül sor, de a következő lépésben átgondoljuk a lehetőségeket.

– Mikortól kell fizetni a parkolásért az új körzetben?

– Várhatóan május 3-tól, ekkorra már üzemelnek a parkoló automaták is. Persze ahogy a kerület többi részén, ezekben a zónákban is ingyenesen parkolhatnak a matricával rendelkező környékbeli lakosok. Az itt élőket hamarosan levélben értesíti a BÖP Kft., s az érintettek március 22-től kereshetik fel a BÖP ügyfélszolgálatát a szükséges okmányaikkal. Csaknem másfél hónap áll tehát rendelkezésükre, hogy beszerezzék az ingyenességre jogosító szelvényt.

– Többen nehezményezik, hogy a Vizafogón a csatornaépítési munkálatok miatt eleve nehezebb parkolni. Mire lehet számítani, javulhat ez a helyzet?

– A vizafogói részen jó ideje nehéz parkolni, s ugyan most ezen valóban rontottak a szükségszerű munkálatokat kísérő lezárások, korlátozások, ám nem ez a fő ok. Egyszerűen kevés a hely és sok az autó, s nem csupán az itt lakók és a hozzájuk érkezők szeretnék leállítani kocsijukat, hanem a környéken dolgozók, a közeli sportpályán dolgozók, nyáron még a fürdőbe érkezők is tömegesen érkeznek autóval. Nem is beszélve arról, akik a metrót autóval közelítik meg. Tarthatatlanná vált a helyzet, ezért is döntöttünk – éppen a lakosság helyzetének jobbítása érdekében – a fizető övezet kialakítása mellett. A csatornázás okozta kényelmetlenségeket persze ez nem oldja meg, ám a tervek szerint a feladatok java része az út rendbetételével tavasz végére elkészül, szeptemberre pedig a teljes munka befejeződik. Bízunk abban, hogy azt követően sokkal egyszerűbben és kényelmesebben tudnak parkolni az itt élők, de reményeink szerint már májustól jelentős javulás lesz tetten érhető. A fizető zónák bevezetése egyébként szerte a világban a parkolás szabályozásának lehetséges eszköze. Nem az egyetlen, ám bevált módszer, hiszen nem kérdés: valamilyen beavatkozásra szükség van, enélkül óriási kavalkád alakulna ki a gépkocsik által rendkívül terhelt térségekben.

– Terv volt, hogy az új zónákban bankkártyával is lehet majd fizetni a parkolásért. Így lesz?

– Igen, az új parkolóautomaták rendelkeznek ezzel a funkcióval. Az autósnak nem kell mást tennie, mint behelyeznie a kártyát az automatába, megadni a PIN-kódot, s ezzel egy eddig ismeretlen, új módszerrel is kiegyenlítheti a számlát. Persze marad az érmés változat is, sőt, az egyre népszerűbb mobiltelefonos díjfizetést szintén választhatják az autósok.

– Sokan vetik fel időről időre, hogy miért nem egyetlen parkolási övezet az egész XIII. kerület?

– A lakossági kedvezmény, az ingyenes parkolás lehetőségét azoknak szeretnénk biztosítani, akik lakóhelyük környékén szeretnének parkolni. Ám látni kell, hogy meglehetősen nagy egységek tartoznak egy zónába, nincs szó tehát arról, hogy csak a környékbeli két-három utcában parkolhat egy lakos ingyenesen. Az új övezetekben is ennek szellemében rajzoltuk meg az egységeket, egyetlen zónába tartozik tehát majd a Dráva utca-Váci út-Róbert Károly körút- Duna határolta terület, s az attól északra eső, Rákospatakig tartó egység egy másik, de szintén egyetlen körzetet övezetet alkot majd. Aki a Szekszárdi úton lakik és az Újlipótvárosban van dolga, az nem azért megy oda, mert a környéken lakik. Fordított esetben ugyanez a helyzet. Ilyen értelemben ő ott látogató, és nem lakosként állítaná le kocsiját a közterületen. Semmi sem indokolja, hogy ilyen esetekben is járjon az ingyenesség.

A bölcsődék, óvodák esetén reggelenként és délutánonként nagy a tumultus. Létezik jó megoldás?

– Sajnos nem igazán. A legnagyobb gond ebben az esetben az, hogy a szülők egyszerre érkeznek a gyerekekkel és a gyerekekért a nap végén, s ezen nem segít az sem, ha ingyenessé tesszük számukra a parkolást, ahogy ezt egyesek felvetik. Ráadásul nagyon nehéz lenne megoldani, hiszen nem lehetne ellenőrizni, hogy ki érkezik a bölcsődébe vagy az óvodába, s ki foglalja más céllal az épület előtti férőhelyeket. Nem garantálható tehát, hogy az áll le az intézmény közelében, akinek ott van dolga, s ha ingyenessé tennénk bizonyos időszakokat, könnyen lehet, hogy még hosszabban parkolnának ott a máshová érkezők, ezzel akadályozva a kicsikért érkező szülők parkolását. Ez pedig nem lehet cél.

Többen kíváncsiak arra, terveznek-e más, esetleg egyszerűbb megoldást a cégek díjfizetési lehetőségeit illetően?

– A vállalkozások – amennyiben a XIII. kerületbe bejelentett székhellyel vagy telephellyel rendelkeznek –, akkor 50 százalékos díjkedvezményt kapnak. Inkább az szokott gondot okozni, hogy nem a cég nevén van az autó vagy nem ide van bejelentve a társaság – ám ennyire kibővíteni már nem tudjuk a kedvezményezettek körét. A kerületi utcákon nincs időkorlát, nem kell tehát azzal foglalkozniuk az autótulajdonosoknak, hogy kétóránként vagy más időszakonként újra és újra pénzt dobjanak az automatába, mint némely más kerületben. Ráadásul a mobilfizetés lehetősége szintén sokak életét megkönnyíti.

H.Z.

Vissza

Díjaink, elismeréseink


                            Idősbarát önkormányzat díj