A közterület-felügyeleti tevékenység tartalmát tekintve jogalkalmazásból áll, amelynek minden elemét jogszabályok határozzák meg. Ezek közül a legfontosabbak a következők:
- 1999. évi LXIII. törvény a közterület-felügyeletről,
- 2012. évi II. törvény a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartó rendszerről,
- 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről,
- 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország települési önkormányzatairól,
- 2012. évi CXX. törvény az egyes rendészeti feladatokat ellátó személyek tevékenységéről, valamint egyes törvényeknek az iskolakerülés elleni fellépést biztosító módosításáról.
A 2012. évi új szabálysértési törvény hatályba lépése jelentős változásokat idézett elő a szabálysértésekkel kapcsolatos norma alkotó tevékenységben: a törvény megjelenéséig a helyi önkormányzatok is alkothattak olyan rendeleteket, amelyek bizonyos magatartásformákat szabálysértésnek minősítettek, és bírsággal fenyegettek (pl. állattartás szabályai, közterületek használatának, a közterületen tanúsított magatartásnak a szabályozása, stb.). A 2012. évi II. törvény életbe lépését követően a helyi önkormányzatoknak ez a joga megszűnt: szabálysértést már csak törvény állapíthat meg, helyi rendelet nem.
A szabálysértési törvény és az önkormányzatokról szóló törvény azonban felhatalmazta az önkormányzatokat arra, hogy közigazgatási területükön rendeletben határozhassák meg, hogy mit tekintenek tiltott és közösségellenes tevékenységnek: ezeket a jogalkotó szabályszegésnek nevezte el, és lehetővé tette megállapításuk esetén pénzbírság kiszabását. A lehetőséggel néhány hónap alatt szinte valamennyi magyarországi települési önkormányzat élt, és képviselő-testületeik helyi rendeletben szabályozták a tiltott és közösségellenes magatartásokkal kapcsolatos szabályokat. A helyi rendeletben meghatározott szabályszegések rendkívüli sokszínűséget mutattak. Például egyes helyeken tiltották a közterületen történő labdázást, másutt a nem fogságban tartott madarak etetését, a kutyák póráz nélküli sétáltatását, a hatósági jelzéssel nem rendelkező, vagy érvénytelen műszaki vizsgás gépkocsik közterületen tárolását, stb. stb. Ezekben az esetekben a közterület-felügyelők általában 5.000-től 50.000.- forintig terjedő pénzbírságot szabhattak ki, meg nem fizetésük esetén a jegyző által lefolytatott eljárás végén ez az összeg 150.000.- forintig növekedhetett.
A körvonalazott helyzetnek az Alkotmánybíróság 38/2012. (XI. 14.) AB határozata vetett véget: az Alkotmánybíróság megsemmisítette az önkormányzatokról szóló-, és a szabálysértési törvényeknek azokat a paragrafusait, amelyek az önkormányzatokat feljogosították a szabályszegő magatartások meghatározására és szankcionálására, így ezeket a helyi rendeleteket az önkormányzatoknak hatályon kívül kellett helyezniük. Ma még nem tudható, hogy a jogalkotó hogyan kezeli majd az így előállt, a közterületek rendjét veszélyeztető helyzetet.
A fentieknek megfelelően jelenleg a közterület-felügyeletek kizárólag azokban az esetekben járhatnak el, amelyekre törvényi rendelkezés jogosítja fel őket (a bevezetőben felsorolt első három, és az ötödik jogszabály).
A közterület-felügyelet jogalkalmazói munkájának meghatározó részét a 2012. évi II. törvény 224. §-ban meghatározott, a közúti közlekedés szabályainak kisebb fokú megsértése miatti eljárások teszik ki.
A jogalkotó által a közterület-felügyelet intézkedési körébe sorolt szabálysértések megállapítását követően a közterület-felügyelők pénzbírságot szabnak ki, amelynek mértékét kormányrendelet határozza meg: a 228/2012. (VIII. 23.) Korm. rendelet.
A rendelet minden egyes KRESZ-szabály megsértésére fix összegű bírság kiszabását írja elő, összegét pontosan meghatározva, attól a közterület-felügyelők nem térhetnek el.
A KRESZ megsértésének jogszabályban meghatározott eseteivel kapcsolatos felügyelői munka egyszerűsített folyamata a következő:
- Szabálysértés észlelése, annak eldöntése hogy a felügyelő figyelmeztetést alkalmaz, vagy bírságot szab ki.
- Bírság kiszabása a fenti kormányrendeletben meghatározottak alapján, és erről tájékoztató nyomtatvány elhelyezése a szabálysértő gépjárművének ablaktörlője alatt, postai befizetési utalvánnyal (ennek önmagában jogkövetkezménye nincs, hiszen átvétele nem bizonyítható).
- A tájékoztató és a csekk tértivevényes megküldése a szabálysértés eszközéül használt gépkocsi tulajdonosának/üzembentartójának. Átvételét követően 30 nap áll a szabálysértő rendelkezésére a bírság megfizetésére.
- Ha a bírságot befizették, az eljárás lezárul. Ha nem, akkor
- a közterület-felügyelet szabálysértési feljelentést tesz a szabálysértési hatóságnál. Ez Budapesten a Fővárosi Kormányhivatal, illetve a Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészete. Hogy mikor melyik hatóságnál történik a feljelentés, azt az említett kormányrendelet szabályozza.
- A szabálysértők adatait a felügyelet továbbítja a szabálysértési nyilvántartási rendszerbe (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, illetve Nemzeti Közlekedési hatóság nyilvántartása, a szerint, hogy melyik hatóság bírálja el az adott szabálysértést).
A közterület-felügyelettel kapcsolatos tévhitek és hiedelmek meglehetősen sokfélék, legtöbbjük előnytelen fényt vet a felügyeletre – alaptalanul. Egy csokorra való ezek közül:
- A szabálysértés miatt távollétükben megbírságolt gépkocsivezetők egy része nehezményezi, hogy miért nem figyelmeztették őt a szabálysértésre, miért kellett rögtön bírságot kiszabni? Abban az esetben, ha a közterület-felügyelő a szabálysértés befejezése előtt, vagy a szabálysértő jelenlétében a helyszínre érkezik, nincs akadálya figyelmeztetés alkalmazásának. A szabálysértő távollétében azonban, a szélvédőn elhelyezett figyelmeztetéstől nem minden esetben várható a szabálysértés megszűnése, és a jogegyenlőség érvényesülése is vitatható lenne a megbírságolt szabálysértők részéről.
- Az ügyfelek a bírság utólagos mérséklését, eltörlését, részletfizetési lehetőség biztosítását kérik a felügyelettől, pedig erre a jogszabály a felügyeletnek nem ad semmiféle lehetőséget: ez a szabálysértési hatóságok jogköre, a felügyelet pedig nem hatóság.
- Sokan azt hiszik, hogy a bírság összegét a felügyelő szabadon állapíthatja meg: mint tudható, a bírságok pontos összegét kormányrendelet tartalmazza, attól a felügyelők semmilyen módon nem térhetnek el.
- Számosan kifogásolják a felügyelet ügyükben hozott „határozatának” formáját, tartalmát, stb., mégpedig a szabálysértési törvényben a határozatokkal kapcsolatos előírásokra hivatkozva. A felügyelet nem hoz határozatot, mivel nem hatóság: így az ilyen panaszok és észrevételek alaptalanok.
- Sokan az intézkedést követően azonnali jogorvoslatot sürgetnek a közterület-felügyelet intézkedésével szemben. Jogorvoslatra szintén csak a hatóságnak van joga és lehetősége, a felügyeletnek – mivel nem hatóság – nincs. Jogorvoslatra tehát a szabálysértési feljelentést követően, a hatóság előtt nyílik módja az ügyfeleknek.
- Előfordulhat, hogy az állampolgár nem az intézkedés jogszerűségét, hanem a közterület-felügyelő intézkedési kultúráját szeretné megpanaszolni. A panaszok kivizsgálására a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény alapján a felügyelet működési helye szerinti rendőrség jogosult: Budapesten az önálló kerületi közterület-felügyeletek esetében a kerületi rendőrkapitányságok (a BRFK XIII. Kerületi Rendőrkapitányság címe: 1136 Budapest, Szabolcs utca 36.), a Fővárosi Közterület-felügyelet esetében pedig a BRFK.
- Vannak, akik azért jelennek meg a közterület-felügyeleten, hogy bejelentsék: a szabálysértést nem az ő tulajdonukban lévő gépkocsival követték el, és azt szeretnék elérni, hogy a jármű tulajdonosa/üzembentartója helyett az ő címükre postázzák a bírsággal kapcsolatos küldeményeket. Erre a felügyeletnek nincs lehetősége. A tájékoztatót és a csekket annak a természetes, vagy jogi személynek a címére kell megküldeni, aki a közhiteles országos gépjármű nyilvántartásban a jármű tulajdonosaként/üzembentartójaként van bejegyezve. Ez csak egy módon kerülhető el: a bírság befizetésével. Ebben az esetben viszont a szabálysértő lemond a jogorvoslat lehetőségéről.
- Általánosan elterjedt tévhit, hogy a közterület-felügyelők jövedelmét befolyásolja az általuk kiszabott bírság mértéke. Ez nem felel meg a valóságnak. Magyarország központi költségvetési törvényének 33. §-a szerint a települési önkormányzatok közigazgatási területén, a szabálysértési törvény 252. § (1) bekezdése alapján kiszabott és végrehajtott szabálysértési pénz-, és helyszíni bírságból származó, a települési önkormányzat fizetési számlájára, vagy annak valamely alszámlájára érkezett bevétel 100%-a a települési önkormányzatot illeti, tehát az önkormányzat bevétele.
- Gyakran felmerül, hogy miért nem intézkedik a közterület-felügyelet a kutyájukat póráz nélkül sétáltató személyekkel szemben? Azért marad el ilyenkor az intézkedés, mert a jogalkotó a szabálysértési törvény 193. § (1) bekezdésében a következőképpen szabályozta a „veszélyeztetés kutyával” törvényi tényállását: „Aki a felügyelete alatt álló kutyát a) a település belterületén felügyelet nélkül bocsátja közterületre, vagy kóborolni hagyja,” (szabálysértést követ el). Látható, hogy a törvény nem írja elő a póráz kötelező használatát, nem valósul meg a szabálysértés, ha a kutya gazdája szemmel tartja ebét, és vezényszavakkal, vagy füttyjelekkel ellenőrzi a magatartását. A nagytestű, másokban félelmet keltő kutyák tulajdonosait ennek ellenére figyelmeztetheti a közterület-felügyelő a póráz használatára, a súlyosabb következmények megelőzése érdekében.
A jogalkotó a közterület-felügyelőket, halőröket, mezőőröket, természetvédelmi őröket, 2013. január 1. napjától feljogosította kényszerítő eszközök (testi kényszer, bilincs, vegyi eszköz, rendőrbot, szolgálati kutya), és személyes szabadságot korlátozó intézkedések (előállítás a rendőrségre, gépjármű és ruházat átvizsgálás) foganatosítására Az ezt lehetővé tevő jogszabály száma: 2012. évi CXX. törvény. A kényszerítő eszközök alkalmazására és személyes szabadságot korlátozó intézkedések végrehajtására kizárólag azok a közterület-felügyelők jogosultak, akik a törvényben adott felhatalmazás alapján a belügyminiszter által kiadott rendeletben meghatározott vizsgakövetelménynek eleget tettek.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Közterület-felügyelet elérhetőségeit, a szervezettel kapcsolatos fontosabb dokumentumokat olvasóink megtalálhatják a felügyelet honlapján: https://www.budapest13.hu/13kerulet/xiii-keruleti-kozterulet-felugyelet. Kérdéseikkel, bejelentéseikkel, esetleges javaslataikkal keressenek meg bennünket: örömmel állunk rendelkezésükre.
Vissza