Budapest Főváros XIII. kerület képviselő-testülete Budapest Főváros Önkormányzata részére javaslatát megküldte azzal, hogy amennyiben nem azonos rendelet-tervezetet terjesztenek elő, akkor a kerületi önkormányzat fenntartja magának a jogot arra, hogy ismételten véleményezze a tervezetet és újabb javaslatot fogalmazzon meg. A fővárosi közgyűlés 2013. november 14-i ülésén tárgyalta rendeletét. A testületi előterjesztés a korábbi tervezetekhez képest jelentős változásokat tartalmazott.
A változások azt indokolták, hogy a Budapest Főváros Önkormányzatának rendeletével való összhang biztosítása érdekében a korábban megfogalmazott kerületi javaslatot, a XIII. kerület képviselő-testülete saját közigazgatási területét érintően módosítsa:
A XIII. kerület igaztalan és méltánytalan támadásnak értékeli a hajléktalan rendelettel kapcsolatban megfogalmazott véleményeket. Nem igaz, hogy az egész kerületből kitiltanák a fedél nélkülieket, nem igaz, hogy itt a legszigorúbb a szabályozás és az sem, hogy azt a kerület követelte volna ki. A kerület a fővárosi szabályozáshoz képest 20%-ot tett hozzá lakossági igények alapján. A fővárosi hajléktalan ellátó intézmények 1/5-e 1334 férőhellyel a kerületben található. A kerület csapdahelyzetét is el akarta kerülni a szabályozás helyi bővítésével. Miután a törvény a világörökségi területről eleve kizárta a hajléktalanok életvitelszerű ott tartózkodását, félő volt, hogy a többségük a kerületet fogja tartózkodási helynek választani.
A kerület a hajléktalan kérdést mindig humánusan, a megelőzésre helyezve a hangsúlyt kezelte. Nem a hajléktalanok, hanem a hajléktalanság ellen volt. A hajléktalanság kezelésére a kerület valós megoldást keresett és keres. Néhány terület, amely bemutatja a kerület tevékenységét.
· A szakemberek szerint a hajléktalankérdés kulcsa a lakhatásban van.
– Ezért és egyébként a lakosság minél színvonalasabb ellátása érdekében a kerület kiemelt bérlakás-építési programba fogott. 2002. és 2010. között közel 500 bérlakást épített, most épül további 100. Nem csak a fővárosban, de országosan nem épült ebben az időszakban ennyi bérlakás.
– Lakásfenntartási támogatást a kerület évente személyenként 77 844 forintot ad. A budapesti átlag 44 000 forint, azaz a kerület 2/3-dal többet ad az átlagnál. A sorban a XIII. kerületet követő másik kerület is mintegy 10 000 forinttal, az utána következő három kerület mintegy 24 000 Ft-tal ad kevesebbet.
– Budapesti Vöröskereszttel kötött ellátási szerződés értelmében az önkormányzat 2 db háromszobás bérlakást vásárolt, melyeket hajléktalanok használnak úgynevezett „kiléptető program” keretében. A több mint 10 esztendeje működtetett konstrukciónak nem sok követője akadt.
– 2012. és 2013. között 502 bérlakást adott bérbe a kerület, ezek 60%-át szociális alapon.
· A került szakemberei név szerint ismerik a tartósan kerületben levő hajléktalanokat, őket segíti, gondozza.
· Aktív jelzőrendszer eredményeképpen 2012-2013-ban 148 esetben vették fel a szakemberek a kapcsolatot hajléktalanokkal, intézménybe segítéssel, tájékoztatásossal, vagy tanácsadással segítették őket.
· Az Angyalföldi Szociális Egyesület műhelyében és parkgondnoki feladatok ellátásra is foglalkoztat hajléktalanokat.
· A kerületi közterület-felügyelők segítően, humánusan, a meggyőzés eszközét alkalmazva működnek együtt a többi segítővel, pénzbírság vagy feljelentés alkalmazása nélkül.
· Annak ellenére, hogy a XIII. kerületben nem vált senki hajléktalanná 2012-ben 128 főnek, 2013-ban 184 főnek adott a kerület támogatást.
Az új javaslatot a kerület megküldte a Fővárosi Önkormányzatnak, amely testület a kerület javaslatait tudomásul véve a rendeletébe foglalja.
A képviselő-testület 2013. november 21-én a témában hozott határozata szerint:
Az életvitelszerűen megvalósuló közterületi tartózkodás jogellenesnek minősül a nyilvános sportpályák és egyéb sportlétesítmények; a közparkok, közterek, közkertek; a szociális, kulturális intézmény, egészségügyi szolgáltató, a közhatalmi vagy államigazgatási szerv, a Lehel Csarnok elhelyezését szolgáló ingatlan telekhatárától számított 100 méteres távolságon belüli Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat tulajdonában lévő területeken.
Vissza