Közlekedési hírek

Csökken az autóforgalom Újlipótvárosban

Hét év alatt 5 százalékkal csökkent a teljes járműforgalom, az úgynevezett átmenő forgalom pedig 8 százalékkal esett vissza Újlipótvárosban. Ez következik annak a két forgalomszámlálásnak az adataiból, amelyet először 2017-ben, másodjára pedig 2024-ben végeztetett el a XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt.

2017-ben és 2024-ben is összesen 18 újlipótvárosi helyszínen zajlott forgalomszámlálás. A mérések időpontja is egyezett: hét éve és most is egy-egy őszi napon reggel 6:30 és 9:40 óra között, délután 14:30 és 18:40 óra között történt az adatfelvétel, vagyis összes behajtó és kihaladó jármű rendszámának kamerás rögzítése.

7 ÉV, MÍNUSZ 5 ÉS MÍNUSZ 8 SZÁZALÉK

A mérés eredménye az volt, hogy 2017-ben még 62.220 autó volt az átlagos napi forgalom, 2024-ben már csak 58.928 autó. A két alkalommal mért és számolt általános napi forgalmi adatokat és azok változását foglalja össze az alábbi táblázat.

Újlipótvárosi forgalom változása táblázatban

Az Újlipótvárosba beáramló forgalom hét év alatt 17 százalékkal csökkent. A kiáramló forgalom 2017-hez képest 7 százalékkal nőtt, ami szintén jó eredmény, mert ez a 7 százalék kevesebb, mint volt a gépjárművek számának éves átlagos növekedése.

Az átmenő forgalom aránya 12 százalék, ami 8 százalékkal kevesebb a 2017-ben mért adatoknál. Ez alapján kijelenthető, hogy a forgalom jelentős része, mintegy 88 százaléka helyi, illetve célforgalom.

Az adatok összességében azt mutatják, hogy hét év alatt 5 százalékkal csökkent a teljes járműforgalom, az úgynevezett átmenő forgalom pedig 8 százalékkal esett vissza Újlipótvárosban.

JÁRDAFELSZABADÍTÁS, GYALOGÁTKELŐÉPÍTÉS

A forgalomszámlálás eredményei azt is igazolják, hogy az Újlipótváros Mobilitási Terv keretében hozott intézkedések eredményesek, mert javítják a gyalogosok, a kerékpárosok és az autósok közlekedésbiztonságát. Az átalakuló parkolási rend, a forgalomcsillapított övezetek létrehozása, a közösségi közlekedéssel érintett útvonalakon is alkalmazott sebességkorlátozások, a sebességcsökkentő küszöbök és a csomóponti kiemelések egyben élhetőbb környezetet is teremtenek.

Ami pedig a továbblépést illeti, folytatni fogjuk például a járdák felszabadítását és további új gyalogátkelőhelyeket jelölünk ki. A forgalomszámlálás tapasztalatai alapján kiemelt célpontja lehet a forgalomcsillapításnak a Kárpát utca és a Victor Hugo utca, mert ezek jelentős forgalmat generálnak Újlipótvárosban.

A korábbi évek eredményeire, az elvégzett forgalomszámlálásra is alapozva hamarosan véleményezésre bocsájtjuk az Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2.0-át, ami a következő időszak irányait jelöli majd ki.

A forgalomszámlálás eredménye és kiértékelése alább olvasható.