Hét év alatt 5 százalékkal csökkent a teljes járműforgalom, az úgynevezett átmenő forgalom pedig 8 százalékkal esett vissza Újlipótvárosban. Ez következik annak a két forgalomszámlálásnak az adataiból, amelyet először 2017-ben, másodjára pedig 2024-ben végeztetett el a XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt.
2017-ben és 2024-ben is összesen 18 újlipótvárosi helyszínen zajlott forgalomszámlálás. A mérések időpontja is egyezett: hét éve és most is egy-egy őszi napon reggel 6:30 és 9:40 óra között, délután 14:30 és 18:40 óra között történt az adatfelvétel, vagyis összes behajtó és kihaladó jármű rendszámának kamerás rögzítése.
7 ÉV, MÍNUSZ 5 ÉS MÍNUSZ 8 SZÁZALÉK
A mérés eredménye az volt, hogy 2017-ben még 62.220 autó volt az átlagos napi forgalom, 2024-ben már csak 58.928 autó. A két alkalommal mért és számolt általános napi forgalmi adatokat és azok változását foglalja össze az alábbi táblázat.
Az Újlipótvárosba beáramló forgalom hét év alatt 17 százalékkal csökkent. A kiáramló forgalom 2017-hez képest 7 százalékkal nőtt, ami szintén jó eredmény, mert ez a 7 százalék kevesebb, mint volt a gépjárművek számának éves átlagos növekedése.
Az átmenő forgalom aránya 12 százalék, ami 8 százalékkal kevesebb a 2017-ben mért adatoknál. Ez alapján kijelenthető, hogy a forgalom jelentős része, mintegy 88 százaléka helyi, illetve célforgalom.
Az adatok összességében azt mutatják, hogy hét év alatt 5 százalékkal csökkent a teljes járműforgalom, az úgynevezett átmenő forgalom pedig 8 százalékkal esett vissza Újlipótvárosban.
JÁRDAFELSZABADÍTÁS, GYALOGÁTKELŐÉPÍTÉS
A forgalomszámlálás eredményei azt is igazolják, hogy az Újlipótváros Mobilitási Terv keretében hozott intézkedések eredményesek, mert javítják a gyalogosok, a kerékpárosok és az autósok közlekedésbiztonságát. Az átalakuló parkolási rend, a forgalomcsillapított övezetek létrehozása, a közösségi közlekedéssel érintett útvonalakon is alkalmazott sebességkorlátozások, a sebességcsökkentő küszöbök és a csomóponti kiemelések egyben élhetőbb környezetet is teremtenek.
Ami pedig a továbblépést illeti, folytatni fogjuk például a járdák felszabadítását és további új gyalogátkelőhelyeket jelölünk ki. A forgalomszámlálás tapasztalatai alapján kiemelt célpontja lehet a forgalomcsillapításnak a Kárpát utca és a Victor Hugo utca, mert ezek jelentős forgalmat generálnak Újlipótvárosban.
A korábbi évek eredményeire, az elvégzett forgalomszámlálásra is alapozva hamarosan véleményezésre bocsájtjuk az Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2.0-át, ami a következő időszak irányait jelöli majd ki.
A forgalomszámlálás eredménye és kiértékelése alább olvasható.