A leírthoz hasonló eset, amelynek során a kerületi közterület-felügyelet bírságot szabott ki a várakozásra vonatkozó közúti közlekedési szabályok megsértése miatt egy „mentőautó” vezetőjével szemben, az elmúlt hónapokban mindössze egy alkalommal fordult elő. Az intézkedésre okot adó esetben az egészségügyi szolgáltatásokkal foglalkozó gazdasági társaság gépkocsivezetője megkülönböztető jelzéssel ellátott személygépkocsijával a tiltott helyen várakozva nem kapcsolta be a jármű megkülönböztető jelzését. E tényt figyelmen kívül hagyva a média egy része azt a hamis látszatot keltette, mint ha a XIII. kerületi közterület-felügyelők sajátos, helyi szabályokat alkalmaznának. Az újságírók úgy gondolták, hogy a szóban forgó jármű feliratozása jogszerűvé tette a közlekedési szabályok megsértését, így a kerületi közterület-felügyelet intézkedése – szerintük – elfogadhatatlan volt. Ezzel összefüggésben Budapest Főváros XIII. Kerületi Közterület-felügyelet a következők közzétételét látta szükségesnek:
- A közúti közlekedési szabályokat az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM Együttes rendelet határozza meg, azok nem csak kerületünkben, hanem egész Európában azonosak – ez az alapja a nemzetközi jogosítvány közösségi elfogadásának. A XIII. kerületben nincsenek olyan külön közlekedési szabályok, amelyek máshol nem lennének érvényesek.
- A szolgálatot ellátó, megkülönböztetett jelzéssel ellátott gépjárművek vezetőire az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM Együttes rendelet 49. § (4) bekezdésében meghatározott szabályok vonatkoznak: „A megkülönböztető fényjelzést – ha a jármű olyan helyen áll meg, ahol a megállás egyébként tilos – működtetni kell..„ A szóban forgó esetben a jármű vezetője a megkülönböztető jelzést nem használta. E tényt a felügyelet munkatársai az intézkedés során, informatikai szakrendszerhez kapcsolt készülék alkalmazásával, nyolc fényképfelvétellel rögzítették.
- Önmagában az a körülmény, hogy egy gépkocsi a mentők, a rendőrség, a katasztrófavédelem, vagy bármely más, közfeladatot ellátó szervezet, vagy gazdasági társaság tulajdonában van, nem mentesíti a vezetőjét a közlekedési szabályok betartása alól. Ha nem működteti a megkülönböztető jelzést, a járműre ugyanazok a szabályok érvényesek, mint bármely más gépjárműre.
- A helyszíni szabálysértési bírság mértékét nem a közterület-felügyelő állapítja meg, hanem a 63/2012. (IV.2.) Kormányrendelet, amin a közterület-felügyelő nem változtathat.
- A közterület-felügyelet nem alkotója, hanem végrehajtásra kötelezettje a feladatkörét meghatározó előírásoknak.
Mint a leírtakból látható, a megkülönböztető jelzés használatát nem pótolja a jármű feliratozása: a megkülönböztető jelzés használatára jogosított, de azt nem alkalmazó jármű, vezetője érthető módon váltja ki az emberek elítélő véleményét – és adott esetben a jogszabályban meghatározott jogkövetkezményt sem kerülheti el.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Közterület-felügyelet munkatársai, így a szolgálatot teljesítő közterület-felügyelők is, valamennyien mélyen érző, ép morális érzékű emberek, akik minden alkalmat megragadnak a bajba jutott emberek segítésére. Az elmúlt hónapokban számos bizonyítékát adták ennek: két esetben életmentőnek bizonyult a segítségük közterületen talált, eszméletlen emberek azonnali elsősegélyben részesítésével, a mentők értesítésével, más esetekben utcai balesetet szenvedett, idős embereket szállítottak a lakásukra. Sajnálatos, hogy ez a „szenzációs” hír (mint a tények alapján látható, méltánytalanul) előnytelen fényt vetett a kerületi közterület-felügyeletre.