Környezetvédelmi hírek

Tiszta utca, rendes ház: 49 pályázó nyert

Minden korábbinál több, szám szerint 131 társasház indult önkormányzatunknak azon a tavalyi pályázatán, amelynek keretében a lakóközösségek védnökségükbe vették és rendszeresen rendbe tették a takarítási kötelezettségükbe tartozó közterületeket. A 131-ből 49 társasház nyert 50 ezertől 300 ezer forintig terjedő pénzdíjat. A rendezett környezet, a tervezett és szervezett köztisztasági munka, valamint a közösségi összefogás fontosságáról is beszélt dr. Tóth József polgármester, amikor az érintettek képviselőinek megköszönte munkájukat, egyben átadta nekik a pénzdíjakat 2025. február 26-án, csütörtökön a Polgármesteri Hivatalban.  

Tiszta utca, rendes ház címmel 2019-ben hirdetett először pályázatot a XIII. kerületi önkormányzat. Az volt a cél, hogy a társasházakban élők összefogjanak, és együtt tegyenek azért, hogy közvetlen lakókörnyezetükben tiszta, gyom- és ebürülék-mentes legyen a járda, a zöldsáv és az útpadka. Ezek rendben tartása különben is minden társasház jogszabályi kötelezettsége, de sok helyen mégsem csinálják. A pályázattal éppen erre, illetve a rendezett környezet kialakítására akartuk felhívni a figyelmet. Évente 4 millió forintot osztottunk szét a pályázat nyertesei között.

Év 2019 2020 2021 2022 2023
Pályázó 72 75 52 21 109
Díjazott 48 54 45 21 39
Keretösszeg 4 millió 4 millió 4 millió 4 millió 4 millió

A pályázaton 2024-ban 131 társasház indult, a pályázat kiírása óta kiemelkedően a legtöbb. A társasházakat műszaki ellenőrök rendszeresen látogatták, és az alábbi szempontokra kiemelten figyeltek az épületek előtti közterületeken:

A pályázatban kötelező feladatok:

  • a hulladék és az ebürülék összegyűjtése,
  • járda, zöldsáv és útpadka gyommentesítése,
  • a jogszabályok szerint kötelező feladatokon túlmenően, az útpadka menti részek takarítása.

Nem kötelező, de bírálati előnyt jelentő szempontok:

  • a területen, járda melletti, előtti parkolósávok takarítása,
  • graffiti- és matricamentesítés a ház falán, oszlopokon, műtárgyakon,
  • a fasori sáv öntözése,
  • egyedi felajánlás szerinti feladatok végzése (pl.: fertőtlenítés, nagynyomású járdamosás).

A társasházak köztisztaságért végzett munkáját két formában, havi rendszerességgel és véletlenszerűen is ellenőrizték szakemberek. Pontozással alakult ki a sorrend a pályázaton részt vevő 131 társasház között.

MIT TETTEK A PÁLYÁZÓK A KÖZTISZTASÁGÉRT?

Az első három helyezett az együttműködési időszak teljes tartama alatt kiemelkedően teljesített. Nagy gondot fordított a járdafelületek és zöldsávok takarítására, a gyommentesítésre, ilyen módon hozzájárulva a köztisztaság javításához. Együttműködésük a pályázat időtartama alatt példaértékű.

A negyedik – tizenhetedik közötti helyezéseket elérő társasházak is magas pontszámmal végeztek, teljesítményük az együttműködés során egyenletes volt, környezetük rendezett volt. A pályázat során vállalt feladatokat magas színvonalon végezték el, környezetük apróbb hibáktól eltekintve folyamatosan tisztántartott volt, a közterületi feladatokat rendszeresen, megbízhatóan teljesítették.

A tizennyolcadik- negyvenkilencedik közötti helyezettek az elvárásnak megfelelően teljesítettek, de több alkalommal volt szemetes a járda, az útpadka vagy a parkolósáv. A társasházak környezete ezzel együtt általánosan rendezettnek volt mondható.

A 4 millió forintos pályázati keretösszegből az első helyezett 300 ezer forint, a második és harmadik helyezett egyenként 250 ezer forint, a negyediktől a hatodik helyezettig társasházanként 150 ezer forint, a hetediktől a tizenhetedikig helyezésig társasházanként 100 ezer forint, a tizennyolcadiktól a negyvenkilencedikig helyezettig egyénenként 50 ezer forint díjazásban részesült.

A pályázat elindítása, tehát 2019 óta 462 társasház jelentkezett, közülük 254 lett díjazott. Összesen 24 millió forintot osztottunk ki közöttük az elmúlt 5 évben.

MIT TESZ ÖNKORMÁNYZATUNK A KÖZTISZTASÁGÉRT?

A köztisztaság fenntartása komoly kihívás elé állít minden szereplőt. Önkormányzatunk több mint 1,6 millió négyzetméter parki terület gondozását látja el, és gondoskodik az itt összegyűjtött hulladék elszállításáról. Ezen túl a kerületi közterületeken illegálisan elhelyezett hulladék (átlagosan 385 m3/hó) elszállítása is szinte mindennapos feladatot jelent, évi több mint 70 millió forintos költséggel.

Önként vállalt feladatellátás keretein belül üzemeltetünk 3 járdatakarító seprőgépet, melyekkel a kerület nagy részében havi két alkalommal takarítunk. A Faltól-falig néven futó nagytakarítási munkát április és október között, havonta egyszer összesen 7 alkalommal szervezzük meg. 2025-től terveink szerint kétszer, összesen 14 alkalommal fogjuk ezt megszervezni.

Önkormányzatunk saját hatáskörén is túlmutató feladatokat is átvállal a köztisztaságért felelős szolgáltatóktól és a magántulajdonosoktól a kerület tisztántartása érdekében.

  • A társasházi takarítási kötelezettségbe nem tartozó járdákat havi rendszerességgel, a díszburkolatos sétányainkat heti rendszerességgel takarítjuk.
  • Folyamatosan gondoskodunk a kerület közterületein kihelyezett illegális hulladék felszámolásáról.
  • A kerületben 484 kutyaürülékgyűjtő edényt, 23 kutyafuttatót és 21 kutya illemhelyet üzemeltetünk annak érdekében, hogy minél kevesebb ebürülék legyen az utcákon.