Angol nyelvű óvodai csoport indítása a kisgyermekek idegen-nyelvi kompetenciájának fejlesztése érdekében.
Célcsoport: óvodás gyermekek
Indulás dátuma: 2011. év
Jó gyakorlat célja: Tehetséges gyermekek támogatása. A kétnyelvű nevelés, ha óvodás kortól, természetes módon és következetesen történik hatékonyan segíti az idegen nyelv elsajátítását.
Jó gyakorlat szakmai tartalma: A gyermek az angol nyelvet állandó személyhez (angol anyanyelvű nyelvtanár) és helyszínhez (óvodai csoportfoglalkozások helye) köti. A gyermekek pontosan tudják, hogy kinek milyen nyelven kell válaszolni! A gyermek ismételten, számára fontos tevékenységekhez kapcsoltan rendszeresen találkozik a nyelvvel.
2011-ben a „Közösen a XIII. kerületért” ciklusprogramban megfogalmazottaknak megfelelően felmenő rendszerben indult be a kisgyermekek idegen-nyelvi kompetenciájának fejlesztése. A programra jelentkezések száma évről évre nő.
A program mérés/értékelés eredményei szerint a részt vevő gyermekek a kétnyelvű közeget könnyen elfogadják. Harmonikus kapcsolat alakult ki köztük és az angol pedagógusok között. A gyermekek többsége folyamatos kommunikációt kezdeményez, mindenki nyitott a célnyelvi pedagógussal folytatott interakcióra. Az angol pedagógus által kezdeményezett közös tevékenységekbe a többség aktívan részt vesz, a szabad játékidőben a gyermekek nagy része folyamatosan igényli az idegen nyelvű pedagógus jelenlétét. A gyermekek a napi tevékenységekhez kapcsolódó angol nyelvű instrukciók nagy részét megértik. Aktívan vesznek részt az angol mondókák, dalok gyakorlásában. Többségük a rövidebb angol történeteket képes követni. A játékok során a gyermekek az elsajátított angol szavakat használják. A gyermekek többsége, még ha néhányuk csak minimális szinten is, de elkezdte a nyelvi reprodukciót.
A nyelvi csoportokban dolgozó magyar és angol óvodapedagógusok között jó munkakapcsolat alakult ki. A munkakapcsolat erősítését és a hatékony kommunikáció fejlesztését segítette a magyar és angol anyanyelvű pedagógusok részvételével megtartott szakmai nap és csapatépítő tréning. Az eredményes együttműködés feltétele az angol és magyar pedagógusok tervező munkájának egymásra épülése. A nevelő munka közös tervezéséhez és szervezéséhez szakmai segítséget kapnak a „Manó-Világ” Kft. vezetőtanárától heti meeting formájában. A munka során ügyelnek arra, hogy a magyar óvodapedagógia módszertan elvei hiánytalanul érvényesüljenek. A pedagógusok folyamatosan képzik magukat és segítik egymást.