Főépítészi Iroda

Főépítészi Iroda elérhetőségei

Főépítészi Iroda telefonszámai

Phone

Telefon

(1) 452-4128

Vezető elérhetőségei

User

Vezető neve

Massányi Katalin
főépítész

A Főépítészi Iroda feladatai

  • szervezi a településfejlesztéssel és településrendezéssel, valamint a környezet épített és természetes elemeinek védelmével, összehangolásával kapcsolatos feladatok ellátását;
  • előkészíti az önkormányzat döntéseit az előző pontban jelzett témákban és biztosítja a meghozott döntések érvényesítését;
  • képviseli a hivatalt településrendezési, építészeti és műemléki kérdésekben;
  • szakértőként közreműködik az önkormányzati beruházási döntések előkészítésében;
  • kezdeményezi a településfejlesztési és rendezési programok, koncepciók és tervek készítését, közreműködik azok kidolgozásában és végrehajtásának szervezésében;
  • véleményezi a közterületek kialakításának, valamint a közterületen elhelyezésre kerülő berendezési tárgyak terveit és a kertészeti megoldásokat;
  • a feladatait érintő kérdésekben tájékoztatást nyújt a lakosságnak, a sajtónak és a szakmai fórumoknak; szervezi a lakossági fórumokat;
  • közreműködik a kerület térinformatikai rendszerének kialakításában és működtetésében;
  • állásfoglalást készít építészeti, városrendezési valamint közterület-alakítási kérdésekben;
  • kezdeményezi a kerületet érintő városrendezési és építészeti tervpályázatok készítését, illetve együttműködik annak lebonyolításában;
  • működteti a Kerületi építészeti-műszaki Tervtanácsot;
  • biztosítja a szakmai szervezetekkel való kapcsolattartást;
  • előkészíti a településképi bejelentési és véleményezési eljárásokkal kapcsolatos önkormányzati döntéseket, azzal kapcsolatosan szakmai konzultációt tart;
  • ellátja a városkép-alakítással kapcsolatos véleményezési feladatokat;
  • előkészíti és lebonyolítja az Értékvédelmi Támogatás pályázatát, azzal kapcsolatosan helyszíni bejárást tart, előkészíti a támogatási szerződéseket;
  • szervezetét érintően közreműködik az önkormányzati és pénzügyi jelentések, beszámolók, statisztikák előkészítésében.

Tájékoztatók

Közterületi vendéglátó terasz létesítésekor a Főépítészi Iroda vizsgálja a tervezett létesítmény településképi követelményekkel való összhangját a településkép védelméről szóló 13/2021. (VI. 29.) önkormányzati rendelet alapján.

 

    • A Tkr. 17. §-a alapján a Jászai Mari tér, Hollán Ernő utcában és a Pozsonyi út páros oldalán dobogó létesítésével alakítható ki vendéglátó terasz, amely tevékenység településképi bejelentés lefolytatásához kötött. Az ezzel kapcsolatos információk az alábbi helyen érhetőek el: Településképi bejelentési eljárás
    • Amennyiben csak asztalok, székek illetve napernyők kihelyezéséről van szó, a közterület-használati hozzájárulás beszerzéséhez előzetesen főépítészi állásfoglalás megkérése szükséges.

 

A főépítészi állásfoglalás iránti kérelemhez, illetve a tervezett létesítmény településképi szempontból való elbírálásához csatolandó dokumentumok az alábbiak:

  • műszaki leírás a tervezett létesítményre és bútorzatára vonatkozó adatokkal
    • Tkr. 9. melléklet szerinti kérelemnyomtatvány
    • helyszín
    • tervezett terasz területe
    • kihelyezésre kerülő bútorok mennyisége, anyaga, színe
  • Google légifotón jelölve a helyszín
  • fotó a kihelyezésre kerülő bútorokról (a Tkr. 8. §-a csak a Jászai Mari tér, Pozsonyi út és Hollán Ernő utca vendéglátó teraszai vonatkozásában határoz meg egyedi követelményeket a bútorzatra vonatkozóan, de ez iránymutatásként más helyszínen is figyelembe vehető)
  • fotó a meglévő üzletportálról és környezetéről
  • a méretezett helyszínrajz, amelyen szerepelnek a kihelyezendő asztalok székek, napernyők is igazolásként, hogy a tervezett mennyiség elfér az adott közterületen, és a Budapest Főváros XIII. Kerület építési szabályzatáról szóló 14/2021 (VI.29.) önkormányzati rendelet (KÉSZ) 4. §-ban meghatározott minimális akadálymentes gyalogosfelület a járda terasz mellett visszamaradó részén biztosított marad

 

A településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet 1. melléklete értelmében közterületen reklám közzététele és reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése kizárólag a Korm. rendeletben meghatározott utcabútor igénybevételével lehetséges. Fentiek értelmében reklám (pl. Coca-Cola felirat) megjelenítése a terasz bútorzatán nem megengedett.

 

A főépítészi állásfoglalás e-mailben megkérhető a foepitesz@bp13.hu e-mail címen, a kérelmet Massányi Katalin főépítész asszonynak kell címezni.

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy a vendéglátó terasz közterületre történő kihelyezése közterület-használati engedély alapján lehetséges (ennek megkéréséhez lesz szükség a főépítészi állásfoglalásra is).

 

A közterület-használati engedély kiadásával kapcsolatban az Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló 18/2015. (VI.30.) önkormányzati rendeletben rögzítetteket kell figyelembe venni.

 

Bővebb tájékoztatás a benyújtással kapcsolatban bővebb információ ide kattintva érhető el.

A 259/2022. (VII.21.) Korm. rendelet alapján, ha a társasháznak, lakásszövetkezetnek nem minősülő lakóépületben, ingatlanon, ingatlan-együttesben, vagy az önálló mérési pontot (felhasználási helyet) képező, a társasház alapító okirata szerinti társasházi albetéten belül több, de legfeljebb négy lakás rendeltetési egység található, a települési önkormányzat kérelemre 8 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki a lakás rendeltetési egységek számáról.

 

A hatósági bizonyítvány kiállítása során nem kell figyelembe venni:

  1. a) az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: OTÉK) 1. számú melléklet 95. pontjában foglalt, az önálló rendeltetési egységek önálló bejáratára, valamint
  2. b) a lakások műszaki megosztására

vonatkozó követelményeket, ha a lakások az OTÉK 105. §-ában foglalt egyéb követelményeknek eleget tesznek.

 

OTÉK: 105.§:

„105. § (1) A lakás olyan huzamos tartózkodás céljára szolgáló önálló rendeltetési egység, melynek lakóhelyiségeit (lakószoba, étkező stb.), főzőhelyiségeit (konyha, főzőfülke), egészségügyi helyiségeit (fürdőszoba, mosdó, zuhanyozó, WC), közlekedő helyiségeit (előszoba, előtér, belépő, szélfogó, közlekedő, folyosó) és tároló helyiségeit (kamra, gardrób, lomkamra, háztartási helyiség stb.) úgy kell kialakítani, hogy azok együttesen tegyék lehetővé

  1. a) a pihenést (az alvást) és az otthoni tevékenységek folytatását,
    b) a főzést, mosogatást és az étkezést,
    c) a tisztálkodást, a mosást, az illemhely-használatot,
    d) az életvitelhez szükséges anyagok és tárgyak tárolását tervezési program szerint (pl. élelmiszer-tárolás, hűtőszekrény elhelyezési lehetősége, mosás céljára szolgáló berendezés, ruhanemű, lakáskarbantartás eszközeinek, egyéb szerszámoknak és sporteszközöknek az elhelyezése).

(2) A lakószoba a lakás minden olyan közvetlen természetes megvilágítású és szellőzésű, fűthető, huzamos tartózkodás céljára szolgáló, legalább 8 m2 hasznos alapterületű helyisége, amely lehetővé teszi az (1) bekezdés a) pontja szerinti tevékenységek folytatását – kivéve a jövedelemszerzést szolgáló munkavégzést – és az azokhoz kapcsolódó berendezések elhelyezését.

(3) A 30 m2-t meghaladó hasznos alapterületű lakás legalább egy lakószobája hasznos alapterületének legalább 16 m2-nek kell lennie. Ebbe és a lakószoba (2) bekezdés szerinti alapterületébe nem számítható be a főző és az étkező funkció céljára is szolgáló helyiség, helyiségrész hasznos alapterülete, amennyiben az a lakószoba légterével közös.

 

A hatósági bizonyítvány kiállításához az alábbiak benyújtása szükséges magánszemélyektől papír alapon az ügyfélszolgálaton, vagy postán, vagy e-papíron, ügyfélkapun keresztül, cégektől pedig kizárólag cégkapun keresztül:

 

  • kérelem, amely tartalmazza az ingatlan, a lakások címét, a kérelmező nevét, címét, telefonszámát, e-mail címét,
  • nyilatkozat a kormányrendeletben meghatározottaknak megfelelően a lakóegységek számáról,
  • amennyiben van, használatbavételi engedély,
  • a lakások alaprajza szintenként, amely lehet kézzel rajzolt is, de legyen arányos.

 

A hatósági bizonyítvány kiállításának feltétele a lakás rendeltetési egységeknek az OTÉK 105.§-ban előírt követelményeknek való megfelelése.

 

Felhívjuk figyelmét, hogy a Korm. rendelet 4/A. alcím 7/A.§ (11) bekezdése szerint, amennyiben az egyetemes szolgáltató, a hatóság illetve a felügyeleti szerv észleli, hogy a hatósági bizonyítványban foglaltnál kisebb számú, ténylegesen kialakult lakás rendeltetési egység található az ingatlanon belül, az egyetemes szolgáltató megállapítja, hogy a felhasználó jogosulatlanul vette igénybe az (5) bekezdés alapján meghatározott kedvezményes többletmennyiséget a bejelentett és a tényleges lakás rendeltetési egységek különbözete vonatkozásában, abban az esetben a jogosulatlanul igénybe vett kedvezménnyel elszámolt földgáz mennyiséget az 5. § (2) bekezdése szerinti versenypiaci költségeket tükröző ár másfélszeresének megfelelő egységáron kell a felhasználóval elszámolni.

 

További kérdés esetén a Főépítészi Irodát keressék bizalommal a foepitesz@bp13.hu e-mail címen, vagy a 452-4128 telefonszámon.

 

A családi fogyasztói közösségek földgázkedvezményének igénybevételéhez szükséges hatósági bizonyítvány kiállításának feltételei az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet módosítása miatt változtak, ezáltal 2023. január 10-től a kedvezményezettek köre jelentősen bővült.

 

A kedvezményt így azon igatlanokra vonatkozóan is igénybe lehet venni, amelyek eddig az önálló rendeltetési egység fogalmának való megfelelésként előírt önálló bejárattal nem rendelkeznek (ezek azok a többgenerációs családi házak, melyeknél nincs külön bejárata a lakásoknak, általában a tetőtéri lakás a fszt-i lakás előteréből közelíthető meg), valamint az olyan ingatlan-együttesek (ikerházak), amelyek két egymás melletti telken helyezkednek el, továbbá az olyan társasházi albetétek, melyeken belül több, de legfeljebb négy rendeltetési egység található és önálló mérési pontot képeznek (vagyis rendelkezik az adott albetét gázmérő órával).

Kérelem földgáz-kedvezmény igénybevételéhez

Méret: 33,51 KB

Típus: DOCX

Frissítve: 2024.04.18.

Nyilatkozat földgáz-kedvezmény igénybevételéhez

Méret: 20,80 KB

Típus: DOCX

Frissítve: 2024.04.18.

Dokumentumok

XIII. kerületi Integrált Településfejlesztési Stratégia

Méret: 2,79 MB

Típus: PDF

Frissítve: 2024.04.18.

XIII. kerületi Hosszú távú Koncepció (felülvizsgált)

Méret: 76,62 MB

Típus: PDF

Frissítve: 2024.04.18.

Alaprendelet:

A településkép védelméről szóló 13/2021. (VI.29.) önkormányzati rendelet (Tkr. – hatályos: 2021. augusztus 1-től)

Településképi arculati kézikönyv 2021.08.01-től

Méret: 55,20 MB

Típus: PDF

Frissítve: 2024.04.18.

Kérelem településképi bejelentési eljárás megindításához (Tkr. 11. sz. melléklet)

Méret: 34,68 KB

Típus: DOCX

Frissítve: 2024.08.01.

Adatlap településképi véleményezési eljárás megindításához (Tkr. 10. sz. melléklet)

Méret: 32,76 KB

Típus: DOCX

Frissítve: 2024.08.01.

Kérelem főépítészi szakmai konzultációhoz (Tkr. 9. sz. melléklet)

Méret: 33,28 KB

Típus: DOCX

Frissítve: 2024.08.01.

Adatlap építészeti-műszaki tervtanácshoz véleményezésre benyújtott tervhez (docx)

Méret: 72,00 KB

Típus: DOC

Frissítve: 2024.07.23.

Védett épületek listája

Méret: 1,12 MB

Típus: PDF

Frissítve: 2024.04.18.

Nyilatkozat földgáz-kedvezmény igénybevételéhez

Méret: 20,80 KB

Típus: DOCX

Frissítve: 2024.04.18.

Kapcsolódó jogszabályok