Az ügyfél kérelmére az önkormányzat polgármestere bejelentési eljárást folytat le rendeltetésváltoztatás esetén.
Általános információk:
Településképi bejelentési eljárást kell kezdeményeznie az ügyfélnek – konkrét helyszíntől függetlenül – a meglévő építmény, építményrész, önálló rendeltetési egység használatának, rendeltetésének a használatbavételi, fennmaradási engedélyhez vagy az eredeti rendeltetéshez képest történő megváltoztatása esetén.
Az eljárás a Polgármesterhez címzett, a Polgármesteri Hivatalnál előterjesztendő bejelentésre indul. (pl. lakásból – orvosi rendelő stb.)
Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok: településképi bejelentési eljárás kérelme
A bejelentésnek tartalmaznia kell:
- bejelentő nevét,
- bejelentő lakcímét, szervezet esetén székhelyét
- a rendeltetésváltozás megjelölését (miből mit szeretnének),
- a rendeltetésváltozás helyét, a telek (helyiségcsoport) helyrajzi számát,
- a rendeltetés megvalósításának tervezett időtartamát
A bejelentéshez a településrendezési eszközök rendeltetésekre vonatkozó követelményeinek (pl. építési szabályzat) való megfelelését igazoló építészeti-műszaki, illetve egyéb tervet kell csatolni.
Eljárási illeték: az eljárás díj- és illetékmentes.
Az eljárási, ügyintézési határidő: 15 nap.
Szakmai konzultáció: a benyújtás előtt a Tkr. 32. § (2) bekezdése értelmében előzetes szakmai konzultációra szükséges megküldeni a tervdokumentációt a foepitesz@bp13.hu e-mail címre. A dokumentációhoz a Tkr. 9. melléklet szerinti kérelemnyomtatvány csatolandó.
A polgármester a rendeltetésváltoztatást hatósági határozatban tudomásul veszi, ha a bejelentés megfelel a jogszabályban előírt követelményeknek (bejelentés tartalmi elemei alább részletezve); a tervezett rendeltetésváltozás illeszkedik a településképbe és megfelel a településképi követelményeknek; továbbá a környező ingatlanok, határoló közterületek rendeltetésszerű és biztonságos használatát indokolatlan mértékben nem zavarja, nem korlátozza.
Amennyiben fent felsorolt követelmények nem teljesülnek, a polgármester megtiltja a rendeltetésváltoztatás megkezdését, és figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, továbbá döntésében megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére. A határidő eredménytelen eltelte esetén településképi kötelezési eljárást folytat le.
Vonatkozó jogszabályok:
- az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Korm. Rendelet (OTÉK)
- Budapest Főváros XIII. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2021 (VI.29.) önkormányzati rendelete (KÉSZ)
- az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.)
- az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.)
- a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII.15.) Korm. rendelet (419. Kr.)
- Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a település védelméről szóló 13/2021. (VI.29.) önkormányzati rendelete (Tkr.)
- Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a gépjármű-elhelyezési kötelezettség pénzben történő megváltásáról szóló 8/2022. (III.17.) önkormányzati rendelete (Parkolásmegváltási rendelet)
- a településkép védelméről szóló 30/2017. (IX.29.) Főv. Kgy. rendelete (Fővárosi Tkr.)