Általános információk:
A 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet 13. § (1) bekezdése alapján a környezeti zajt okozó építési tevékenységekre vonatkozó, a 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet 2. sz. mellékletében előírt határértékek betartása alóli felmentést kérhet a kivitelező egyes építési időszakokra, ha a zajkibocsátás műszaki vagy munkaszervezési megoldással határértékre nem csökkenthető.
Környezeti zajt okozó építési, bontási, vagy ezekhez kapcsolódó szállítási és rakodási tevékenységet munkanapokon csak 7 és 20 óra között, szombaton és jogszabály által pihenőnapnak minősített napokon 9 és 18 óra között szabad végezni. Vasárnap és ünnepnapokon ilyen tevékenységet végezni tilos, az alábbi kivételekkel:
- az élet és vagyon megóvása, a súlyos balesetveszély elkerülése érdekében végzett tevékenység,
- a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás megvalósítása,
- a közterületen vagy lakóépület 100 m-es körzetén kívül végzett építési vagy bontási tevékenységek,
- jogszabályban előírtak szerint közútkezelői útvonal-engedély alapján végzett szállítási tevékenységek.
A zajhatárérték alóli felmentés ezen időbeli korlátozások alól nem mentesíti a kivitelezőt!
Elektronikus ügyintézés
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: Eüsztv.) rendelkezéseinek megfelelően a természetes és jogi személyek számára Hivatalunk a jogszabályokban meghatározott esetekben biztosítja az elektronikus ügyintézés lehetőségét. Az elektronikus ügyintézés ügyféli alapjog, azonban az Eüsztv. rendelkezései alapján az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, valamint az ügyfél jogi képviselője elektronikus ügyintézésre kötelezett. A természetes személyek, azaz magánszemélyek számára is nyitva áll az elektronikus út választása, de nem kötelezettség. Az e-ügyintézésre kötelezett szervezetektől papír alapon beérkező beadványok nem alkalmasak a kívánt eljárások megindítására.
Hatóságunk az e-Papír (https://epapir.gov.hu/), illetve az E-önkormányzat portálon (https://ohp.asp.lgov.hu vagy http://e-onkormanyzat.gov.hu) keresztül biztosítja az elektronikus ügyintézés lehetőségét ügyfelei számára.
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az elektronikus ügyintézés során kizárólag hitelesített dokumentumok fogadhatók el. Tájékoztató a dokumentumok hitelesítéséről:
- Természetes személyek esetén:
– eSZIG (https://hiteles.gov.hu/cikk/50/eszig_e-alairas_informaciok)
– AVDH (https://www.nisz.hu/)
Felhívjuk figyelmét, hogy
- gazdálkodó szervezet ügyfél az Eüsztv.14.§ (1) bekezdése alapján köteles bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába (a továbbiakban: rendelkezési nyilvántartás) az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét.
- természetes személy ügyfél – amennyiben ügyeit elektronikusan kívánja intézni – a rendelkezési nyilvántartásban szíveskedjen alaprendelkezést tenni az elektronikus ügyintézés engedélyezése céljából.
A rendelkezési nyilvántartás szolgál az ügyfelek ügyintézési rendelkezéseinek, illetve meghatalmazásainak rögzítésére. A rendelkezési nyilvántartás jelenleg a https://rendelkezes.kekkh.gov.hu/rny-public/ címen érhető el.
Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok:
A felmentés iránti kérelemben meg kell jelölni
- a határérték túllépés okát (a zajkibocsátás milyen okból nem csökkenthető műszaki vagy munkaszervezési megoldással határértékre),
- a felmentéssel érintett időszak kezdő és végnapját,
- a zajcsökkentés érdekében tervezett intézkedéseket és azok várható következményeit.
Az eljárási illetékmentes
Az eljárás menete:
- a kérelem benyújtása,
- kérelem előzetes vizsgálata, szükség esetén hiánypótlási felhívás,
- a közegészségügyi hatóság szakhatósági állásfoglalása,
- döntés (felmentés a tevékenység napi, heti időbeosztására és a munkavégzés teljesítményére vonatkozó korlátozásokkal; a kérelem elutasítása)